Masjid Raya Baiturrahman Banda Aceh, Indonesia



 

Sesuai dengan tagline Aceh “The Light of Aceh” kat sini memang banyak masjid cantik – cantik. Dah jadi satu tarikan jika datang ke Aceh kena melawat masjid kat sini. Antara yang paling menjadi tumpuan adalah Masjid Raya Baiturrahman.

 

Masjid ini di bina pada tahun 1612 dan merupakan sebuah masjid ikonik yang ada di Aceh. Di inspirasikan daripada bangunan Taj Mahal, masjid ini di bina oleh Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam yang merupakan Sultan yang paling gah dalam kesultanan Aceh.

 

 

Pada satu ketika dahulu masjid ini pernah di serang dan di bakar oleh pihak Belanda seterusnya menambahkan kemarahan penduduk Aceh. Namun begitu pada tahun 1877 pihak Belanda membina semula masjid ini setelah melihat kemarahan yang kian membara. Kira diorang tu pujuk balik lah. tau takuttt…Heheh. Masa tu zaman pemerintahan oleh Sultan Aceh yang terakhir iaitu Sultan Muhammad Daud Syah Johan.  Huh masuk bab sejarah pulak..

 

Semasa Tsunami pula, Masjid ini salah satunya bangunan yang tetap berdiri teguh sedangkan semua bangunan disekelilingnya rebah menyembah bumi. Dari segi sains mereka kata sebab bahan-bahan yang di gunakan untuk bina masjid ini bahan asal sebab tu kukuh. Tengoklah masjid ni pun di bina pada tahun 1612 lagi. Tapi tak tahu lah ini semua kuasa yang Maha Esa..

 

Sempat jugaklah aku menunaikan solat Zohor dan Asar dalam ni
Seni bina di Inspirasi dari Masjid Madinah

 



Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*